Stred. Revúca – Čierny kameň-sedlo – Sever.Rakyt.sedlo – Južné Rakyt.sedlo -Teplá dolina

Trasa vedie krásnou časťou Liptovského hrebeňa Fatry popod vrchol nádherného vrchu Čierny kameň, cez sedlá Rakytova do Teplej doliny.Začiatok je v Strednej Revúcej pri kostole. Červená značka vedie cestičkou popod kostol dolinkou Malá Turecká postupne strmým úbočím s krásnym výhľadom na Čierny kameň,ktorý je pre bežného smrteľníka neprístupný. Pri stúpaní sa nám môže ľahko stať, ze vybočíme z trasy, treba výjsť na vrchol a lesnou cestou odbočiť doprava, chodník sa na ňu po niekoľkých metroch pripojí na malom trávnatom hrebienku.

Po dva a pol hodinách stúpania sme v sedle Čierneho kameňa a pokračujeme ďalej vpravo po hrebeni na Južné Rakytovské sedlo. Čierny kameň je úplne iný ako ostatné vrchy na okolí, raz je biely potom tmavý porastený kosodrevinou bez typických fatranských lúčnych častí…Pred nami sa vypína do výšky Rakytov (1567m) za nami je Čierny kameň, Ploská a Borišov aj s chatou pod Borišovom. Počasie je nestále, ako celé tohtoročné leto a mraky a hmla sa prevaľujú cez Rakytov a jeho sedlá z východu na západ. Hrebeň Prašivej za Revúcou úplne zmizol a my uvažujeme o tom, ze Rakytov pohodlne obídeme zľava po vrstevnici  na Severné sedlo a odtiaľ to zvrtneme do Teplej doliny. Stala sa nám dosť ošemetná vec, zabudli sme doma igelitku s jedlom, takže sme sa na Rakytov radšej nepokúšali liezť  a obišli sme ho pomedzi životodárne malinčie po žltej… V severnom sedle sme urobili dalšie zábery, miestami sa ukázalo aj slnko a hneď bol ten deň krajší.

Prechádzame krízom cez sedlo a schádzame do bukového lesa nad útulňou Limba a za slabú polhodinu sme uz pri útulni. Našli sme vodu, oddychujeme pri drevenom stole a obdivujeme upravenú chatu… Domáci maká niekde v lese, asi chystá drevo a my sa ani nesnažíme ho otravovať a zbytočne privolávať. Po polhodine oddychu pokračujeme šikmo do Teplej doliny a počúvame hukot vody z potokov, ktoré tu majú výdatné pramene. Terén je rozmočený a zo dva krát ho nechtiac skúšam aj rukami, syn za mnou hromži, takže ide podobným štýlom ako ja – so zapnutým predným náhonom… Mohutnú jedľu, vyznačenú na mape sme nenašli, ostal z nej uz len kus kmeňa. Zišli sme konečne na dno Teplej a terén sa učlovečil, po ľavej ruke míňame zdroj pitnej vody. Teraz uz kamenná cestička sa mení na asfaltku, ale odľahlosť tohto miesta je stále citeľná. Prechádzame postupne popri troch senníkoch, potok na ľavej strane sa medzitým predral cez prielom s malým vodopádom a stretávame po dlhšej dobe ľudské duše, český pár, ktorý to má namierené ku Limbe.

So synom nahlas rozmýšľame, ze by tam mali ostať prenocovať. Závidíme im ich nadšenie a informáciu, že na začiatok doliny je to kousek berieme s rezervou. Po polhodine sa naozaj dostávame k hájovni, čo je znakom toho, že cieľ sa naozaj blíži. Nadšení vychádzame do Revúckej doliny a po zistení, že sme ešte asi 5 km od auta hneď aj vychladneme. Po ďalších 25 minútach prichádzame do Nižnej Revúcej a zaraďujeme sa za domáceho, ktorý to má namierené do miestnej krčmy…Sláva! Sedíme pri nealko pive a oravských čipsoch a spoločne konštatujeme, že sú to tie najlepšie čipsy na svete…Syn ma s batohmi strategicky počkal v krčme a ja som sa zviezol autobusom do Strednej Revúcej vyzdvihnúť naše auto.

Túru hodnotím ,ako stredne náročnú, no pre mne podobných zábudlivcov bola obtiažna, kedže sme celý deň fungovali na dvoch hrstiach malín… Páčili sa mi na nej okrem malebnej Fatry aj ľudia, ktorí do hôr chodia..napríklad mladá trojica z Nových Zámkov, ktorá sa hneď po zistení, že sme bez jedla, chcela podeliť o svoje jedlo. Odmietli sme to, ale potešilo nás to…vravím synovi: “Na horách zlého človeka nestretneš, nemá tu ísť po čo!”

Rozpis trasy:

Str. Revúca(680m) – Sedlo pod Čiernym kam.(Grúň 1266m), 4,5km, 2h 30 min, stúpanie 586m

Grúň (1266m) – Južné Rakytovské sedlo (1295m),   2,5km,    45min,       stúpanie 30m

Juž.Rakytovské sedlo (1295m) – Sever. Rakyt.sedlo (1415m) , 5 km,  1 hod,   stúpanie 120m

Sever. Rakyt.sedlo (1415m) – Teplá dolina bus(680m), 7 km, 2hod 15min, klesanie 730m

Spolu (bez prestávok):       19km,           6hod 30min,   stúpanie 725m, klesanie 725m